vrijdag 8 mei 2015

Aan een enkel spaakje

Met 16.000km achter de groeven waren de Marathons op de voorwielen hard aan aflossing toe. Met daarbij enkele gebroken spaken en remkabels van 20.000km oud was dit een goed gelegenheid om maar meteen de gehele voorwielophanging onder handen te nemen.
Uit ervaring weet ik inmiddels dat er na een eerste gebroken spaak er al snel meerdere volgen. De laatste dagen had ik al wat voorzichtiger gereden en geprobeerd hobbels en bobbels te omzeilen. Dat dit niet voor niets was is wel duidelijk:
















Van één voorwiel waren op één na alle spaken gebroken die op de binnenflens met de kop naar buiten zaten. De wielen hebben nog maar een 8000km gedraaid. Ik vraag mij af of dit logisch is, vreemd of gewoon toeval? Ik probeer vanuit de mechanica een antwoord te beredeneren aan de hand van de hoek van de spaken maar ik denk eigenlijk dat het eerder te maken heeft met de lokale belasting van de spaakkop in de flens. Of komt het misschien door belastingen op de spaak tijdens het monteren: om deze spaken aan te brengen moeten ze sterk worden gebogen en vooral voor het laatste stukje (totdat het kopje op zijn plaats zit) is best wat kracht nodig om ze door de gaatjes in de naaf te duwen/trekken/buigen. Maar wellicht is dit alleen zo bij repareren. Bij opbouwen van nieuwe wielen kun je een makkelijkere volgorde van aanbrengen van de spaken kiezen.
Hoe dan ook, alle gebroken spaken vervangen en het wiel weer gericht. Hopelijk houden ze het met z'n allen nu weer een tijdje vol.
















Verder dus ook nieuwe Marathons en remkabels, die waren ook wel aan aflossing toe. Elk van de twee banden is één keertje lek geraakt in 16-duizend kilometer. Opnieuw maar weer een veilige keuze gemaakt en weer dezelfde banden gemonteerd. Niet de snelste banden maar wel betrouwbaar en dat is prettig als je alle dagen woon-werk verkeer fietst. De Marathon Plus hoeft voor mij niet: fors duurder en zwaarder en of de + dat ene lek had kunnen voorkomen? 
















En als ik dan toch bezig ben, meteen maar nieuwe kogelkopjes. Door een bandje tape aan te brengen op de draadeinden kan ik de nieuwe kogelkopjes precies even ver op de draadeinden draaien als de oude waardoor ik geen aandacht hoef te geven aan het uitlijnen van de wielen. Toen ik de sporing controleerde nadat alles weer was gemonteerd, bleek deze inderdaad nog helemaal goed.


De remmen van mijn Quest hebben mij al heel wat hoofdbrekens en ongewenst gesleutel bezorgt: snel verslijten, matig remmen, blijven hangen... Pas nadat ik een jaar geleden een extra beugeltje op de veerpoot heb aangebracht en de remankerplaat naar beneden heb geplaatst in plaats van naar boven, waren de problemen eindelijk opgelost. De naar boven gerichte ankerplaat werkte als een waterbrug waardoor er bij regen water de remtrommel in liep. De extra veer om de remhevel terug te trekken heb ik echter gehandhaafd.




 Toen alles weer gemonteerd zat, de fiets weer op z'n wielen gezet en verlost uit de houtgreep.








9 opmerkingen:

  1. Het probleem met jouw spaken ken ik nog van de Alleweder. Het waren bij mij net dezelfde spaken die braken. Volgens mij omdat de bocht bij de spaakkop niet tegen de flens aan ligt. Het was definitief uit de wereld nadat ik messing ringen achter die spaakkoppen plaatste, waardoor de bocht wel tegen de flens aanligt en anders/minder belast lijkt te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu je het zegt, inderdaad herinner ik me dat ik wel eens een blogbericht van jou hierover heb gezien. Net even opgezocht en gevonden.
    Waar had je die messing ringetjes gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met zoveel gebroken spaken kun je beter alle spaken vervangen. De resterende spaken hebben een meer dan normale belasting gehad en zullen spoedig het loodje leggen. En zorg ervoor dat de spaken strak staan, te losse spaken kunnen bewegen bij de kop en breken dan snel af. Een compleet wiel spaken is niet zo moeilijk als je velg nog mooi recht is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was inderdaad wellicht nog beter geweest. De ene spaak van dezelfde serie die niet gebroken was heb ik ook wel vervangen. Eerst maar weer eens even aanzien hoe ze zich nu houden. Lastig van een 20"wiel vind ik dat de spaakspanning fors hoger is dan van een groter wiel. Omdat ik (zoals de meeste amateursleutelaars) geen spaakspanningsmeter heb, span ik de spaken op gevoel en natuurlijk zo dat het wiel recht is. Ik heb nog gedacht om een momentsleutel te gebruiken om de spaken in elk geval op een gelijk aanhaalmoment te spannen maar ik had geen verloopstukje 3/4 - 6-kant voor een bitje. Bovendien is de 'stick slip' van de spaaknippels wellicht zo hoog dat het aanhaalmoment geen relevantie indicatie is voor de spaakspanning. Voor een volgende grote spaakklus zou ik wel een spaakspanningsmeter willen aanschaffen. De Park-tools TM-1 is al vanaf een €75 te koop.

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Reinier, je reactie stond er 3x. Ik heb de overbodige twee laatste verwijderd.

      Verwijderen
  6. Het is inderdaad het beste om alle spaken te vervangen als je lang met gebroken spaken doorrijd de spaarspanning doe ik ook op gevoel en buiging maar ook op geluid.
    Een drupje olie of spokefreeze op de draad voorkomt "stickslip" ik prefereer graden hoekverdraaiing als de basis goed is, rechte velg en geen uitgelopen spaakgaten in de naaf werkt dat betrouwbaar.
    Je hebt niets aan een meter als er nog een slagje in de velg zit dus..........alleen bij gebuste/dubbel gebuste velgen (DT/Ambrosio kun je er meer kracht opzetten anders trek je de spaaknippels door de velg Ik heb er een gehad van DT SWISS en maar weinig gebruikt. De velgen die gebruikt worden voor onze velomobielen zijn lang niet de kwaliteit en stijfheid die normaal is bij racefietsen en terreinfietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Daar zeg je zo wat. Met de Alleweder, die dezelfde wielen gebruikt, heb ik inderdaad een velg gehad waarbij de nippels door de velg kwamen. Toen ik een wiel maakte waar de NuVinci ingespaakt werd, bestelde ik de velg bij Ginkgo (Duitsland). Dat was duidelijk ander materiaal!

    Willem Jan, wat die ringetjes betreft: ik kreeg ze van iemand die leraar is voor de opleiding fietshersteller. Ik zie dat m-gineering ze ook kan bezorgen: http://www.m-gineering.nl/shophoops.htm. Omdat voorkomen beter is dan genezen, lijkt dit me geen slecht idee.

    BeantwoordenVerwijderen