woensdag 28 januari 2015

De gok gewaagd

Vanavond heb ik de gok gewaagd: via crowdfunding ingetekend voor een nog te maken Efneo 3-versnellingen trapas:
Efneo 3-speed front bicycle gearbox



Al een tijdje volgde ik deze interessante ontwikkeling. Als concept is het vergelijkbaar met een Schlumpf Mountaindrive maar dan met 3 versnellingen, kabelbediend en heel eenvoudig te  monteren op de bestaande trapas. Tja, je kunt dan als fietstechniek enthousiasteling wel achterover leunen en afwachten maar voor deze ontwikkeling vind ik het leuk om voor het eerst eens het crowdfunding pad op te gaan.
Deze week is het zover: de campagne is gestart en de eerste bestellingen kunnen worden geplaatst. Dat heb ik dus zojuist maar gedaan. De productie moet nog starten, levering wordt pas verwacht in augustus.

Ik ben benieuwd naar het rendement, de duurzaamheid en de praktische toepasbaarheid maar ik heb gewoon maar besloten de gok te wagen en ik ben heel benieuwd wat er in augustus gaat worden afgeleverd!

Overigens zit de Rotor RS4X crankset ook weer gemonteerd en draait weer merkbaar soepeler. Dat zal misschien nog lastig kiezen worden. Gelukkig heb ik meerdere fietsen...

8 opmerkingen:

  1. Willem Jan,
    Heel interessant. Ik ben heel benieuwd naar het rendement. Belangrijk voor mij zou zijn dat er in de 1:1 stand geen verlies is.
    Ik blijf je graag volgen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim,
      Zeker interessant. Het zal nog wel even duren voordat het wordt geleverd, de verwachting is dat dat pas in augustus zal zijn. Wellicht komt er voor die tijd nog wel telkens wat meer informatie.
      Het systeem heeft een 1:1 stand. Het zou inderdaad zo moeten zijn dat het dan mechanisch direct verbonden is en dus geen verlies. Wel is het kettingblad vrij klein dus de 1:1 stand is wel meteen de laagste versnelling. Nadeel vind ik wel dat de kettingbladen specifiek voor dit systeem zijn en dus niet te verwisselen. Verder hoop ik dat er ook in de andere standen de mechanische verliezen klein zijn en dat het systeem duurzaam is.
      Intekenen via crowdfunding is spannend maar soms moet je een gokje wagen.

      Verwijderen
  2. Hallo Willem Jan,

    Deze ontwikkeling is zeker interessant, hoewel het inderdaad een nadeel is dat de kettingbladen niet te verwisselen zijn. Gewicht is ook acceptabel. Prijzen zijn nog niet bekend? Een ander nadeel is dat het enkel nog maar uitgevoerd word voor vierkante trapassen, die beginnen nu toch wel wat gedateerd te worden op moderne fietsen. Maar dat kan vlug veranderen als de producent dat wil neem ik aan. En een vierkante trapas doet nog steeds wat ie moet doen, daar is niets van te zeggen......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri,
      De verwachte normale verkoopprijs is $300. Voorintekenaars kunnen bestellen voor €185, dit is ongeveer €165.
      Als het systeem naar behoren werkt en er voldoende vraag is, zal het voor de producent wellicht geen bezwaar zijn het systeem geschikt te maken voor een ander type trapas.

      Verwijderen
  3. Via e-mail kreeg ik van één van de mensen van Efneo (die ook dit blogbericht hebben gelezen) bericht dat het staal van het kettingblad een hardheid heeft van 32HRC wat meer zou zijn dan de hardheid van gangbare kettingbladen. Ik kan gegevens omtrent de staal- / metaalkwaliteit van gangbare kettingbladen zo snel niet vinden in specificaties van de fabrikanten maar uit het bericht van Efneo begrijp ik wel dat ze een hoogwaardig product willen leveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi idee: netjes afgeschermd (voor een velomobiel van minder belang, maar wel handig om geen smeer op je benen te krijgen). Helaas: niet bruikbaar in de Orca. Ook niet compatibel met jouw ingenieuze cranksysteem, maar je kunt niet alles hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En zal de lengte van de kabel passend zijn voor een ligfiets?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wacht nog steeds op levering maar ik moet zeggen dat de mensen achter Efneo hun klanten netjes op de hoogte houden van de vorderingen en de redenen van vertraging. Ik wacht geduldig af.
      Enkele maanden geleden kon ik op een bestellijst mijn wensen invullen voor kleur, lengte versnellingskabel, enz.

      Verwijderen