dinsdag 19 november 2013

GPS-telefoonhouder en drukknopen

Sinds augustus ben ik ook de trotse bezitter van een telefoon waarmee ik méér kan dan enkel bellen en SMS'en. Nadat mijn beltelefoon liet merken niet tegen zeewater te kunnen -althans het schermpje niet, alle andere functies werkten nog- werd het tijd voor iets nieuws. Omdat ik ook graag mijn telefoon wilde kunnen gebruiken als wegwijzer bij het fietsen werd het dus een voordelig model slimmefoon. Voor de duurdere en dus(?) ook meer verkochte types zijn allerhande handige accessoires in de handel. Voor mijn toestel heb ik zelf een bevestiging geknutseld bestaande uit een (hardloop)armband waar ik twee drukknopen in heb geslagen. Op de rechter wielkast in mijn Quest heb ik de twee tegendelen van de drukknopen geschroefd. Om de telefoon als wegwijzer te gebruiken steek in deze in de armband en klik de armband d.m.v. de drukknopen op de wielkast. De armband is bovendien ook nog te gebruiken bij het hardlopen. Daarvoor heb ik drukknopen in mijn bovenarm geslagen.

 
 

Eenmaal aan de slag met de drukknopen werd ik zo enthousiast over de toepassingsmogelijkheden, dat ik in één moeite door ook de afdekkappen van de primaire en secondaire ketting met drukknopen heb bevestigd. Inderdaad, geen klittenband meer. Een velomobiel kan ook rijden zonder klittenband. Ik heb de drukknopen aan de kapjes geklonken. De tegendelen heb ik met klinknagels aan het koetswerk van de Quest bevestigd waarbij het platte kopje van de klinknagel aan de buitenkant zit. Het voordeel van drukknopen: geen vettig of nat klittenband meer en precieze bevestiging van de afdekkapjes. Met klittenband kwam het nog wel eens voor dat ik het kapje van de primaire ketting niet precies plaatste waardoor de derailleur er tegenaan kwam en niet naar het 9e tandwiel schakelde.
 
 
 
 
 



 

4 opmerkingen:

  1. Een velomobiel zonder klittenband? Ketter! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Drukknoppen moeten het hebben van de veerspanning van het veertje in de holle knop. Dit veertje wordt langzamerhand slapper en dan .... gaat het rammelen. Klittenband heeft een dempende werking op het geluid. Als je de kapjes één keer goed hebt geplaatst, teken er dan een zwarte lijn met viltstift langs en je kunt de kapjes makkelijk iedere keer positioneren. Klittenband is echt een fantastisch materiaal, helemaal het 3M dual lock klittenband is geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag WillemJan,
    Waar heb je deze drukknopen gekocht? Ik denk dat ik ze ook kan gebruiken voor m'n camper, maar bij een google-zoektocht binnen europa kom ik dan al snel bij kleding-knopen uit.

    Alvast dank,
    Niels

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vreselijk als de telefoon niet werkt hoe dat je het zelf hebben wilt. Ikzelf heb ook een telefoon gekocht voor de eerste keer, helaas zijn de knopjes nu al kapot aan het gaan.

    BeantwoordenVerwijderen