dinsdag 20 augustus 2013

STOPlichten

In mijn eerste blogberichtje heb ik al aangegeven dat ik behalve aan technische zaken ook aandacht wilde gaan geven aan belevenissen onderweg en ergernissen. Ik ben namelijk heel erg goed in ergeren:
- aan problemen met de fiets (meteen oplossen)
- aan onoplettende fietsers en ander verkeer (luid bellen)
- aan loslopende honden
- aan afval in de berm waar je de vorige dag mensen zag picknicken of vissen (soms oprapen)
- aan paardenmest op het fietspad
- aan drempels
- etc.

en:
- aan fietsverkeerslichten -stoplichten die  niet tegelijkertijd op groen gaan voor beide richtingen.










Welke fietser kent het niet: je komt lekker aanfietsen bij een kruising met stoplichten, remt af, stopt voor rood en drukt op het knopje. Net als je stilstaat met je velomobiel, bakfiets, fiets-met-kar of welke andere fiets dan ook, komt een andere fietser, die aan de overkant stond te wachten, in beweging en fietst de kruising over terwijl jij nog staat/ligt te wachten voor rood. Als die man/vrouw dan door rood fietst, dan hoop je dat hij of zij heelhuids de overkant haalt, jij wacht geduldig op groen. Maar wat nu dikwijls het geval is: de collega fietser is ook keurig voor rood gestopt en heeft op groen gewacht maar jouw lichtje gaat niet tegelijk op groen met het licht aan de overkant. De lussen (altijd vlák voor de stopstreep) en het drukknopje moeten zijn geactiveerd om het licht op groen te laten springen.












De zin van deze manier van inregelen ontgaat mij volkomen en het is dan ook één van mijn grote ergernissen onderweg. Waarom kan dat licht niet tegelijkertijd op groen gaan voor beide richtingen, ook al is voor één richting nog geen fiets gedetecteerd? Dit zou veel nutteloos remmen en optrekken besparen (CO2 besparing, o nee, we hebben het niet over scooters) en maakt de fietspaden nog weer meer fietsvriendelijk.

 

















Als sponsor van de Fietsersbond zal ik dit eens onder de aandacht brengen, al kan ik mij niet voorstellen dat ik daarmee de eerste ben. Als er toch een goede reden voor is, dan wordt dit bericht vervolgd.

5 opmerkingen:

  1. Inderdaad een rare regeling, dat is bij auto's veel beter geregeld. Succes met het aankaarten!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meld het via het on-line meldpunt van de fietsersbond én bij de gemeente. Stuur die melding ook nog door naar de lokale afd van de Fietsersbond (als die er is). Zo werk je op alle fronten een de oplossing....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Willem Jan
    even via deze manier ..ik krijg je niet te pakken op een andere manier .heb een paar vragen over Roter cranks


    george

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Uberhaupt het fenomeen knopjes en verkeerd geplaatste paaltjes. Vooral Schiedam is er koning in. Spijkenisse heeft het goed begrepen. Wachttijdvoorspellers, overal lusdetectie en zelfs lussen een stuk voor het verkeerslicht zodat je direct door kan rijden. Ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen