maandag 12 augustus 2013

Fietsen op de snelweg



Toen ik laatst na drie weken vakantie weer achter mijn bureau schoof trof ik daar een Metro aan die een collega daar had neergelegd:


Metro, 10 juli 2013


























Leuk bericht, maar voor mij niets bijzonders: ik fiets immers alle dagen op de snelweg, net als Mark, die er een mooi filmpje van heeft gemaakt. Wat in het filmpje alleen voor de zeer oplettende kijker te zien is, is dat het een heus stukje snelweg is! Compleet met hectometerpaaltjes. Wel makkelijk als je hier pech hebt en een beroep moet doen op de ANWB fietsservice...


















Voor ons (velomobilisten) en andere (brom)fietsers wordt de A4 niet even afgezet, we nemen gewoon dagelijks de oprit en de afrit... 
Wel betekent dat, dat ik al anderhalve kilometer onderweg ben wanneer ik de tunnel induik en dat ik drie keer mijn werkplek voorbij fiets:


Beneluxtunnel, Noord (Schiedam)





















Beneluxtunnel, Zuid (Pernis)




















Ook mijn topsnelheid ligt hoger dan die van de Velox3 op de A31. 
Weliswaar geholpen door de daling van de tunnel (...), is mijn hoogste snelheid 81km per uur geweest. Veel sneller zal het ook niet worden want bij die vaart lijkt het wel of ik slagroom aan het kloppen ben met de trappers.

Naar boven gaat het dan weer wat in een rustiger tempo maar toch lukt het meestal wel om de bij de daling ingehaalde scooters voor te blijven en deze niet meer terug te zien. De drijfveer om scooters, brommers en snorfietsen in te halen is vooral de ontzettende stank en kwade dampen die die dingen voortbrengen. Dit zou dan ook de voornaamste reden zijn om tunnelbuis F (voor fietsers) te nemen in plaats van buis C ('calamiteitenbuis'). Mooi overigens hoe de tunnelbuizen zijn geletterd: A&B (auto)verkeer, C calamiteiten, D&E (auto)verkeer, F fietsers. 

Ik vraag mij af of er nog meer stukjes snelweg zijn in Nederland waar je met de fiets mag kunt rijden...?

2 opmerkingen:

  1. Heb van de week en vorige week al een paar keer de servicetunnel moeten nemen omdat de fietstunnel weer eens was afgesloten. Het ziet er mooi uit allemaal maar het werkt voor geen meter. Elke keer rij ik weer voor niks naar de fietstunnel om vervolgens weer te kunnen omkeren. Als dat zo doorgaat wordt de servicetunnel ook mijn standaard route. Van de stank van de brommers heb ik niet zoveel last in de servicetunnel eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je KUNT de calamiteitentunnel nemen maar het MAG niet

    BeantwoordenVerwijderen