maandag 22 juli 2013

Spoilerz tegen windgeruis

Een nadeel van de snelheden die je met een velomobiel kunt behalen is het windgeruis. Bij hogere snelheden buldert de wind om je oren. Tenzij je de luxe van een kap hebt natuurlijk, maar voor 'cabrio' rijden is met deze warme dagen ook veel te zeggen...
Zelf ben ik gewend om bij het motorrijden oordopjes (Alpine MotoSafe) te gebruiken. Deze ben ik al snel ook gaan gebruiken bij het fietsen en ik fiets nooit meer zonder. Heerlijk rustig en stil maar toch voldoende omgevingsgeluid om veilig te kunnen fietsen.

Afbeelding afkomstig van Alpine.nl












Al fietsend bedacht ik eens dat een soort spoiler aan de helm erg prettig zou zijn om de wind af te buigen en het windgeruis te verminderen zonder dat je dopjes hoeft te dragen. Thuisgekomen maar eens gaan Googelen. Helaas, het bestaat al: Slipstreamz. Helaas had ik het niet als eerste bedacht... Wel heb ik de Spoilerz maar meteen besteld (nog geen tien euro inclusief verzenden vanuit Zuid Afrika) en na ontvangst gelijk gemonteerd aan de helm. 

Afbeelding afkomstig van Slipstreamz.com










Het resultaat: heerlijk rustig fietsen zonder windherrie. Nog steeds gebruik ik toch ook nog de oordopjes omdat hiermee ook de geluiden (klankkast...) van de fiets worden gedempt. Onbegrijpelijk dat zoiets niet standaard worden gemonteerd op fietshelmen...

Nee, ik heb geen aandelen of belangen in Slipstreamz maar op een nieuwe helm zou ik meteen weer de Spoilerz monteren en ik kan ze elke fietser aanbevelen.


Eigen foto, je ziet de spoilers zitten aan de bandjes van de helm

9 opmerkingen:

  1. gelukkig vind ik de wind niet heel erg.... tot beaufort 9 is het prima

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vooral tegenwind kunnen wij in een velomobiel goed aan, maar het maakt wel veel herrie. En als je dan al wat mankeert aan je gehoor zoals ik is het goed om er extra zuinig op te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor een spoiler moet je wel een helm dragen. Dat doe ik niet.
    Het meeste windgeruis is door de introductie van het minivizier wel geƫlimineerd. Daarnaast zijn veel velomobielen echte lawaaibakken. Dit wordt mede veroorzaakt door een slechte kettinggeleiding. Het is echt mogelijk om een stille fiets te rijden. Ik hoor vrijwel geen mechanische geluiden in mijn Quest. Kettinglawaai is tot vrijwel nul te reduceren. Heerlijk ontspannen rijden, zeker in vergelijking met de rammelende en ratelende fietsen die ik soms al op 100 meter afstand hoor aankomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, de windafbuigers kunnen alleen aan de lintjes van de helm en ze werken niet tegen de herrie van de fiets zelf. Daarvoor draag ik dus oordopjes al heeft mijn fiets geen overbodige rammels en kraakjes maar het is al een oud beestje dus geruisloos is 'ie ook niet. Voor mijn lengte van 1m87 zou ik eigenlijk een Quest met verzonken frame moeten hebben, waardoor ik wat lager zou zitten en meer profijt zou hebben van het vizier. Een racekap is natuurlijk de ultieme oplossing tegen wind langs je oren.
      Voor racefietsers zouden de windafbuigers altijd wel profijt hebben.
      Overigens ben ik rechts vrijwel doof waardoor ik ook nog wat extra let op het voorkomen van herrie.

      Verwijderen
  4. Hallo Willem Jan,

    Ik heb zojuist je blog 'ontdekt' en uiteraard toegevoegd aan de lijst met 'mijn Blogs' op mijn blog ;)

    Met van die oordoppen fietsen dat ga ik misschien ook nog wel een keer proberen.
    Bedankt voor de tip.

    Wim -de roetsende

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,
      Dank je. Als je met oordoppen gaat fietsen, gebruik dan wel dopjes die bedoeld zijn voor gebruik in het verkeer en dus geen 'slaapdoppen'.
      Ik heb jouw blog ook in mijn lijstje gezet.

      Verwijderen
  5. Hallo Willem,
    ik fiets al jaren met stukjes schuimrubber als oorspoiler om de riempjes van de helm. Het werkt prima. Zelfs zo goed dat mijn fietsenmaker vrij zenuwachtig werd van al die kleine geluidjes waar ik over klaagde. Ik vind het juist een voordeel dat ze aan de helm vastzitten: je vergeet je helm niet en dat onding heeft nu ook buiten een ongeluk om een positieve functie. Alleen schik ik altijd weer als ik mij en mijn zelfgeknutselde spoilers in de achteruitkijk spiegel zie; echt geen gezicht. Daarom maar meteen bij Slipstreams een bestelling plaatsen.
    Marcel, het windgeruis is wel heerlijk, maar funest voor je oren, vooral als je een veelfietser bent. Juist het ruis is ‘gevoeld’ minder hard dan het in werkelijkheid je oren binnen dringt. Nederlandse motoragenten hadden voor 80% blijvende gehoorbeschadiging opgelopen. Ze gaan ook wel wat harder, maar hun oren zitten onder een dikke integraal-helm. Nu hebben ze geluidsgeoptimeerde helmen.

    Christian

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Willem-Jan,

    Er zijn verschillende rijders die een XL-vizier hebben gemaakt, en dat met tevredenheid gebruiken.
    Zie bv de blogs van Mooi Geel is niet Lelijk en Simply Red. Ook ondergetekende heeft een XL-vizier en gebruikt dit met genoegen. Zie mijn post Bandenwissel en meer...... van 19 maart 2013.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De gemiddelde motor oordopjes zouden toch prima moeten werken? Bij de betere zoals 4ears is er zelfs een verhoogde spraakverstaanbaarheid.

    BeantwoordenVerwijderen