zaterdag 27 juli 2013

Als een vlag op...

...de velomobiel.

Nee, in dit bericht wil ik niet ingaan op de discussie over wél of géén vlag op de velomobiel. Ik fiets altijd zonder vlag omdat dit ten koste gaat van de snelheid maar vooral: met vlag kan ik niet onder de slagboom door wanneer ik aankom op mijn werk... 
Behalve soortgelijke overwegingen en andere zoals aangezien worden voor een kind(erfiets), nutteloos, paarden (schrik), enz. is volgens mij vooral de montagekwestie een reden om geen vlag te monteren. 

Want: hoe bevestig je de vlaggenmast aan de gladde vorm van de velomobiel?

Toch had ik al een jaar een oranje vlaggetje in de garage liggen en de dag van de Kroning en de daaropvolgende week leken mij een goede gelegenheid om te fietsen met een wimpel in de nationale kleur boven mijn witte fiets.

Voor de Koning
(en eventjes opnieuw voor de foto...)


Sindsdien ligt de vlag in de fiets en kan ik deze monteren zou de verlichtingsaccu leeg raken, wanneer de weers- of verkeersomstandigheden dat nodig maken of als er weer eens een prinsesje geboren wordt. Door de manier waarop ik de vlag heb gemonteerd kan ik deze in een moment bevestigen en weer weghalen. De enige blijvende 'schade' aan de fiets is een gaatje van 5mm bovenop de smurfenmuts. Bovendien afgedekt door de stormstrips.


Blijvende schade: gaatje van 5mm.




De bijgeleverde houder (vlag afkomstig van de Praxis) heb ik met twee tyraps vastgemaakt aan de 'kleerhanger'.


De beugel blijft gewoon zitten
aan de 'kleerhanger'













Voor het monteren van de vlag prik ik de stok door het gaatje in de fiets en steek de stok vervolgens in de houder. 
De houder kan gewoon (omlaag gedraaid) blijven zitten wanneer de vlag niet uithangt.








5 opmerkingen:

  1. Tja, zo'n gaatje boren......dat zou bij 'mij' toch nog wel 'een beetje pijn doen'.

    Ik heb net 2 magneten aangeschaft om bovenop de 'smurfenmuts' een lamp te kunnen bevestigen. Een gaatje en een boutje was eigenlijk wel iets simpeler en goedkoper geweest :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Willem-Jan,

    Bij deze heb ik je toegevoegd aan m'n bloglijst.
    Ook ik rijd al een tijdje met een soort vlag rond op m'n Strada. Gaatjes boren ben ik ook geen voorstander van, net als bij Wim is ook de mijne nog wat nieuw, dus doet dat ook wat "pijn", ondanks de kleine schades die ik ongewenst toch al opliep. Mijn volgende post gaat deels over m'n vlag, komt online zodra de filmpjes geupload zijn.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd hoe jij het hebt opgelost Adri.
      Vooral bij een nieuwe fiets wil je inderdaad liever geen gaatjes boren. Als ze dat bij Velomobiel.nl nu zelf al zouden doen en er een dopje in de juiste kleur insteken dan voelt het vast weer heel anders. Je zou zelf immers ook geen voetengaten zagen als die er nog niet in zouden zitten...

      Mijn fiets is met een 60.000km en drie gerepareerde schades al niet meer als nieuw...

      Verwijderen
    2. Hallo Willem Jan,

      Mijn oplossing is niet zo technisch hoor, gewoon met een L-ijzer op de trekhaakbevestiging, vastgezet met een bout en moer. Ondanks dat de Strada nog geen jaar oud is en nog maar 7500 km heeft, heb ik al 2 lakschades moeten bijwerken, dus is ook al gepokt en gemazeld op die 10 maanden...........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Mijn oplossing:
    http://mango.avoudetonge.nl/fotog/0004.jpg
    Martin

    BeantwoordenVerwijderen